Summa sidvisningar

tisdag 18 januari 2011

Grenoble is kickin my ass..

Efter alla strapatser min resa inletts med så har jag varit ganska trött. Jag tog igen det idag med lite sovmorgon. Vi skulle vara på universitetet kl 13 för att få veta vilka grupper vi ska vara i. Då jag tyckte det skulle bli skönt med lite plugg nu så såg jag fram emot det dessutom.

På universitetet sattes lapparna upp exakt kl 13.00. Mitt namn gick inte att finna. Jag gick då till sekriteriatet för att lite försynt påpeka att jag inte blivit tilldelad nån grupp.
"Cöme back letör, We ave lunch nuw" blev svaret. Detta ställde då till ett litet problem för mig. Vi ska nämligen träffas kl 14 och få veta vilka aktiviteter skolan erbjuder. Detta känns viktigt då det kan förekomma skidåkning på det schemat. Men! Jag förstår att något är galet och jag börjar ana ugglor i mossen..

Kl 14 går jag återigen in på sekriteriatet. Jag får prata med den första trevliga människan under min korta tid i Frankrike. Hon förklarar att jag hade för dåligt resultat på testet för att kunna gå kursen.
"Eh, hur då menar du?" frågar jag "Det är för dåligt resultat" "Jo det fattar jag med utan att ens titta på det rättade provet. "Du ska ju gå intensivkursen egentligen." "Ja men det är ju därför jag är här!" jag darrar lite på rösten för nu bryter jag snart ihop. Vad f-n är detta?
"Den kursen startade för 2 veckor sen." Det snurrar runt i huvudet och jag måste sätta mig ner för att kunna rensa tankarna lite. 2 Veckor sen?! "Nästa start för nybörjare börjar den 29 Februari" Säger den franska kvinnan vänligt och lägger huvudet på sned. Den svenska kvinnan ( jag, anm) stirrar rakt ut.
"Du kanske skulle kunna hoppa in på den här kursen ändå. Du kanske inte klarar det dock." Nähä. Jag är så arg just nu på hela skiten, mest på Språkpunkten och kontakten där att jag ser rött. "Jag måste tänka på det här" säger jag.
Kvinnan tar med mig ut till en annan, mycket mer fransk kvinna, som börjar prata franska med mig. Sådär som man gör. Jag kan urskilja att det är nåt med mitt boende. Jag har tydligen fått ett nytt boende! Ja! så är det! Ord om eget badrum har aldrig låtit mera ljuvt! Sen pratar hon franska.Igen. Jag ser ut som ett fån. Igen. Då kommer det en tredje kvinna som förklarar att jag måste ljuga för mitt residens och säga att jag egentligen var inbokad i en familj. VA? Ja ja vad som helst bara jag slipper dela toa med tonåringar som inte rengör efter sin nummer 2!!!!!

Efter detta viftar de ut mig och jag går ut från universitetet och smider onda planer över språkpunkten.

Tänkte att jag skulle ringa upp språkpunkten när jag inte skakar av ilska över att de bokat in mig åt helsike fel men jag kan inte hålla mig. Jag ringer. "Ja hej Sofia, jag försökte ringa dig men du kanske satt på lektion?" frågar ***** där.
Då! kan inte jag hålla inne det. Jag kan inte vara en servicemänniska. Jag ger blanka tusan i om man inte vinner nåt på att vara arg. Jag börjar långsamt: "Lektion? nej du *****, det blev ingen lektion idag. För jag har ingen klass. Vet du varför jag inte har nån klass?" Och här börjar min salva: "FÖR ATT NI HAR BOKAT ÅT HELVETE FEL!!! NI HAR BOKAT IN MIG PÅ EN KURS SOM ÄR FÖR FOLK SOM REDAN PRATAR FRANSKA!!! JAG ÄR SÅ FÖRBANNAD NU ATT JAG SKITER I ER ALLIHOP SNART!NI SKA BETALA TILLBAKA ALLTIHOP OM NI INTE ORDNAR DETTA NU!!!JAG HAR TALAT OM FÖR ER VAD DET ÄR JAG KAN OCH ÄNDÅ SÅ BLIR DET SÅ JÄVLA FEL!!! HELVETE VAD ARG JAG ÄR NU!!!! ursäkta att jag svär men du fär lösa detta *****!!!!"
Stackars ***** säger att han är jätteledsen och att han inte vet vad som är sagt från början för att det inte var han som bokade in mig. Sånt är det värsta som finns. Jag avskyr när folk skyller på att de inte visste hur det var från början. Det är inte mitt problem.
Efter ett tag har jag lugnat ner mig och lyckas sansa mig lite åtminstone. Jag ber honom kolla upp alla alternativ jag har, även om det går att bli förflyttad till Chamonix. "Jag förstår att du är arg" säger ***** "Du får gärna skälla lite till" "Nej, nu är jag klar" svarar jag och det känns faktiskt riktigt bra.
Vi kommer överens om att jag flyttar till det nya residenset imorgon och sen får jag försöka ta det därifrån.

Efter detta bestämmer jag mig för att åka ner på stan för att äta. Mitt första mål mat sen jag kom till Frankrike. Ja, jag har ju ätit lite baguette och ett äpple också innan såklart. Och en pizzaslice på lunchen igår.

Jag hittar en restaurang på torget och dimper ner modstulen och trött. Beställer tortellini med ricotta till huvudrätt och italiensk charkuteri tallrik till förrätt.
Jag kan inte säga att jag vill åka hem. Men jag vill heller inte stanna.
Det är mest ensamt och tröttande just nu..

                                                  Bara för att jag är förbannad så lägger jag
                                                  upp bilden på den läskiga toan.. Are you fuck-
                                                  ing with me? I fuck you right back!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar