Summa sidvisningar

torsdag 27 januari 2011

Boende i Grenoble sökes!

Eftersom nu språkpunkten har avsagt sig allt ansvar angående mitt boende så har jag bestämt mig för att leva efter devisen "själv är bäste dräng".

Innan jag går vidare tänker jag nu här ta tillfället i akt och spy galla över språkpunkten.
Jag hade ett samtal med dem angående min situation som inte har varit helt optimal om man säger så.
Jag blev lätt uppretad av att höra att de tyckte att de redan hade kompenserat mig för något som jag trodde att jag hade bokat. "Ja vi får lägga ut i runda slängar 10 000 spänn till på att du ska få stanna till Maj" säger människan jag inte nämner vid namn där. "Hur är det mitt problem, tycker du?" frågar jag lite mer ansträngt. "Ja vi ordnar ju så du får stanna" Här undrar jag lite över logiken i deras sätt att tänka. Är det inte självklart att de ordnar det utan att börja snacka om vad de betalar? Jag har ju bokat i tron om att jag ska gå intensivkursen till Maj. Jag anser inte att de kompenserat mig för något ännu. Punkt. Idioter.

Hursomhelst så har Ashe erbjudit mig sin garderob. På riktigt. Han har en walk-in closet och tyckte att jag kunde bo där för 250 euro. Det är billigt för ett rum men så ville han även att jag skulle städa hans lägenhet."For real man, I need somebody to clear it all up." Jag är lite tveksam till flera saker i det där erbjudandet dock..
Jag spädde nog på det lite mer genom att säga att det var rätt skitigt hemma hos honom. Han tyckte att jag förolämpade hela hans släkt genom att gå på så. Då erbjöd jag mig snabbt att hjälpa honom att inreda sagda lägenhet. Om vi hinner åker vi till IKEA nästa vecka och då jädrar ska det bli lite finess på stället!

Jag har bett Ian och hans flickvän att hjälpa mig med att ringa på en lägenhet där de bor. Jag såg deras lägenhet och de bor på ca 10 kvm. Allt inräknat. Kök, vardagsrum samt hall. Toaletten är pytteliten och min stora fråga är nu: Vart tusan tvättar man? Jag börjar bli kort om underkläder..

2 kommentarer:

  1. Carro födde en liten son igår :) Oliver

    Bara så du vet... kram på dig!

    SvaraRadera
  2. "Man kan även hyra rum i en vanlig lägenhet. Föreningen InteGre för utbytesstudenter brukar annonsera ut lägenheter i sina veckomail, gå in på www.integre-grenoble.org/website för att registrera dig."

    SvaraRadera