Summa sidvisningar

måndag 17 januari 2011

Första dagen- 119 dagar kvar..

Frankrike.

Frankrike är ett land i Europa. De har bussar här. Det är ju bra för annars hade jag inte kunnat ta mig till den rivningskåk de kallar universitet. (Här hade det passat med en bild på toaletten jag var på imorse. Allvarligt talat, HUR kan man låta lokaler förfalla så?! Jag kunde inte med att stå och fota inne på muggen heller. Speciellt inte när mitt föremål var ett rör som det runnit nån gegga ur. Jag är ju civiliserad för tusan.)

Vidare skulle jag och alla andra studenter, Läs: asiater som redan är grymma på franska, göra ett språktest. Såhär lät det:
"Bonjour!
Flö flö flö nos ikrite flö flö krisö de la rott pott et fott.
Bonne test!"

Det börjar med hörförståelse av en tjomme som heter Igor och ska bli upphämtad av nån som heter Caroline. Caroline vill/kan inte hämta/skiter i Igor och det är tydligen mitt jobb att ta reda på vad det är som har hänt. Tex kan det vara att Caroline a) är chef på språkkursen b) är hans mamma (ja helt sjukt) c) säger att hon skickar en taxi.
Ärligt talat ger jag blanka tusan i vad Caroline gör. Jag vill åka skidor.

För att peppa mig själv åkte jag ner på stan.
Där gör jag två observationer:
1.Kvinnor går runt med näsan i mitella. Lägg därtill två saftiga blåtiror och några stygn längs näsroten. Jag såg två och drar då slutsaten att detta är vanligt i Frankrike. Kanske till och med kan säga att det är lokalt? Grenobleskt?
2.Det är skorea. De har snygga skor. Tro jag det när man måste stå upp på dass.

Sen inget mer. Letade i ca 45 min efter ett fik men gick bet. Fick istället åka hem till mitt deppiga rum i denna deppiga stad i detta deppiga land. Blä.

1 kommentar:

  1. Det här kommer du klara galant, det är bara att vända till din fördel på ngt jädra sätt..... Kul att kunna följa dig här Fia!
    Keep up the good work!

    kramar Jojo

    SvaraRadera