Summa sidvisningar

torsdag 8 mars 2012

Vad tjänar du?

Åkte glad i hågen ut mot förorten och min dansskola. Såg fram emot ett svettigt pass med likasinnade.
Började prata med en trevlig tjej och vi började treva lite grann: "var bor du?, har du dansat förut" osv osv. Naturligtvis kommer frågan var vi jobbar nånstans upp.
"Jag jobbar på Schenker" säger den trevliga. "Jaha, är det en bra arbetsplats? frågar jag. "Ja, verkligen! jag trivs jättebra." "Själv jobbar jag på Hotell" säger jag.
So far so good.
Sen kommer följande ur hennes mun:
"Ja, jag var själv inne på att jobba på hotell men när jag fick höra vad man tjänar så tänkte jag aldrig i livet liksom!, då sitter jag hellre i en växel på Schenker."

Känns inte detta lite..oförskämt? Jag ska berätta på vilket sätt jag tycker det.
1. Varför ens kommentera det? Jag säger ju inte "fy fan, Schenker, det verkar ju vara jävligt tråkigt med alla lastbilschaffisar som knarkar längs motorvägarna"

2. Varför kände jag mig lite dum? Jo för att det kändes som att hon tyckte att hon var lite smartare än jag som inte tagit ett jobb med dålig lön.

3. Vad fan vet hon om min ekonomi?

Den här sista är riktad till alla som mäter prestationer i pengar:
Jag tycker faktiskt om mitt jobb. Visst, lönen kunde kanske varit bättre men jag lever rätt gött faktiskt. Vad är det som får DIG att tro att ditt jobb är värt mer än mitt?
Jag har inga studieskulder och en värdelös utbildning som många andra. Tänk på det när du betalar dina studielån fram till sisådär är 2048.

Glad Kvinnodag!

1 kommentar:

  1. Kalla mig fördomsfull, men jag TROR inte att den tjejen har några studieskulder...

    Jag tillhör då å andra sidan den där gruppen som kommer att ha skulder tills jag dör och jobba för förhållandevis dålig lön. Så på det viset har du ju varit smartare än MIG iaf. ;)

    SvaraRadera